آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین جزئیات پرونده «وحید اشتری، میرسلیم، نوری و اسدی» | استرداد خاوری کذب است| اتهامات تبعه سوئدی بازداشتی چیست؟

  • کد خبر: ۱۱۹۹۴۳
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
آخرین جزئیات پرونده «وحید اشتری، میرسلیم، نوری و اسدی» | استرداد خاوری کذب است| اتهامات تبعه سوئدی بازداشتی چیست؟
سخنگوی قوه قضائیه گفت: دولت کانادا نسبت به استرداد خاوری استنکاف می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز (چهارشنبه، ۱۲ مرداد) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت حمید نوری و اسدالله اسدی گفت: آنچه که تاکید داشتیم و داریم استرداد این عزیزان و برگشت‌شان به وطن و تنبه کشورهایی که آن‌ها را نگه داشته‌اند، است. همچنان بر بازگشت این هموطنان به کشور تاکید داریم و دست از تلاش بر نمی‌داریم. مواضعی که نسبت به آقای نوری داشتیم را نسبت به آقای اسدی هم داریم، چرا که ایشان از مأمورین دیپلمات ما هستند.

وی گفت: آقای اسدی از ماموران دیپلمات ایران و بر اساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بوده است. وی در آلمان ۱۰۱ روز بازداشت غیرقانونی بوده است. پس از انتقال آقای اسدی به بلژیک وی به ۲۰ سال حبس محکوم شد. لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به فال نیک می‌گیریم. بحث تبادل آقای اسدی فعلا در دستور کار نیست.

دستگاه‌هایی که بیشترین اراضی فاقد سند را دارند

ستایشی گفت: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت جهاد کشاورزی بیشترین اراضی و املاک فاقد سند رسمی را دارند.

کیفرخواست پرونده آمیتیس صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: پرونده آمیتیس ۲۵۸ شاکی دارد. کیفرخواست صادر شده و به شعبه دادگاه مجتمع شهید قدوسی منعکس شده و منجر به دادنامه شده است. متهم اصلی پرونده به اتهام مشارکت محکوم شده و در حال حاضر متواری است و به سه سال و نه ماه حبس، جزای نقدی در حق دولت و به رد مال محکوم شده است. متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در زندان به سر می‌برد و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. رئیس شرکت هیئت مدیره و دو نفر از اطرافیان آنها به اتهام معاونت به ۴ ماه حبس محکوم شدند.

ستایشی درباره دستورات رئیس قوه قضائیه برای آزادسازی خودرو‌های دپوشده در گمرک بوشهر گفت: سال گذشته اخبار خوبی درباره نگهداری اقلام اموال متروکه و قاچاق  به گوش نمی‌رسید که رییس قوه قضائیه در موقعیت مورد بحث حاضر شد و نکاتی را مورد توجه قرار داد از جمله انباشته شدن برخی اقلام در انبار‌های مناطق آزاد و گمرکات و سازمان اموال تملیکی. اما در حوزه خودروها، پرونده‌ای هست در ارتباط به ثبت سفارش خودرو که تا ۱۰ روز آینده به دادگاه انقلاب ارجاع خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: واردکننده‌هایی که بر اساس گزارش ضابط خاص، فاقد شرایط و مقررات مصوب مبادرت بودند با تبانی با برخی کارکنان سازمان تجارت و جعل مدارک ۲۶۴ سفارش ثبت واردات خودرو را در سامانه ثبت و بالغ بر ۶۰۰ دستگاه خودرو را به کشور وارد کردند. پرونده به دادگاه رفته و برای بیش از ۹۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی کیفرخواست صادر شده است. ایراداتی در فرایند دادرسی گرفته شده و اعاده دادرسی داده شده و تا چند روز آینده تصمیم در این خصوص گرفته می‌شود.

دولت کانادا نسبت به استرداد خاوری استنکاف می‌کند

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بازداشت یا استرداد خاوری تکذیب می شود؛ مکاتبات با اینترپل برای استرداد خاوری انجام شده و به دلیل اینکه ایشان تبعه کشور کاناداست، دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد ایشان را ندارد.

وی افزود: آقای خاوری از کشور در پی تشکیل پرونده فرار کرده است و درخواست رسمی ایران از دولت کانادا استرداد ایشان است. باید مواردی که در مورد ایشان مطرح می شود در دادگاه صالح در ایران رسیدگی شود.

ستایشی گفت: متاسفانه علی‌رغم ادعا های حقوق بشری، کشور کانادا نسبت به قانون مداری در استرداد آقای خاوری استنکاف می‌کند، در حالیکه استرداد مجرمین از طریق اینترپل، قاعده بین المللی و لازم الاجراست.

وی تاکید کرد: دولت کانادا پناهگاه مجرمان شده و این باعث نگرانی جوامع بین المللی شده است.

جزئیات پرونده «سیدمهدی میرسلیم»

ستایشی درباره پرونده میرسلیم گفت: آقای میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است.

وی افزود: براساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده و ما تکلیف به اجرای قانون داریم و قطعا تبعیضی در رسیدگی نداریم. در این ایام از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم داشته و  ایشان به مرخصی آمده و مطابق مقررات بوده و در مورد غیبت هم براساس مقررات اتخاذ تصمیم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ایشان در زندان است و تحمل کیفر می کند و در اثنایی که مرخصی بوده و ناراحتی داشته و ابراز بیماری کرده به واحد درمانی معرفی شده  و پزشکی قانونی برای ادامه حبس شرایط او را فراهم دانسته است.

توضیحاتی پیرامون فرد سوئدی تازه دستگیر شده

سخنگوی دستگاه قضا گفت: فرد سوئدی که اخیرا دستگیر شده با عناصر جاسوس در ارتباط بوده است و ماموریت داشته از وضعیت یک جاسوس دیگر در ایران کسب اطلاع کند. نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با جاسوسان و مرتبطین آن‌ها برخورد قاطع، بازدارنده و پشیمان کننده خواهد داشت. دولت سوئد دست از اعمال خلافکارانه و تعدی به حقوق و حاکمیت ملی کشور ما از طریق اعزام جواسیس بردارد.

اشتری در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده است

ستایشی در خصوص حکم صادره علیه وحید اشتری گفت: متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که به موجب قانون قابل مجازات است. دستگاه قضائی جز ارشاد که جز مقدمات است چه تکالیفی دارد. رسیدگی به شکایت‌ها از تکالیف ما است و اشتری باید این را بداند. همه ما ملزم به رعایت قانون هستیم و نمی‌شود یک قسمتی را مقید بود و دیگری را نه.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اشتری در شعبه ۱۰۵۸ به اتهام نشر اکاذیب و ضرر به غیر که مربوط به انتشار تصاویر خصوصی شاکی بوده به تحمل دو سال حبس محکوم می‌شود. این فقط یک پرونده نیست. این مجازات برای مدتی تعلیق شده است. پرونده دیگری در شعبه دیگری به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به جزای نقدی محکوم شده است.

وی ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی بوده است. نمی دانم چطور این فرد اصرار دارد محکومیت آخرش بابت ادعای مطروحه اخیرش بوده است.

ستایشی اظهار کرد: نسبت به موضوع پرونده این فرد، دادنامه غیابی است و کسی که محکوم غیابی است، می‌تواند دادخواهی کند. این فرد در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده و وکیلی نداشته است، به همین دلیل حکم غیابی صادر شده است و این فرد اگر مطلبی دارد چرا در دادگاه نمی‌گوید.

سخنگوی دستگاه قضائی خطاب به اشتری گفت: برادر من در دادگاه حضور یابید و اگر نکته‌ای دارید آنجا بگویید!.

آخرین وضعیت پرونده متروپل

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و کسی نیست که جا مانده باشد.

وی افزود: در این واقعه عده‌ای فوت و عده‌ای مصدوم شدند. عده‌ای قصور و تقصیرشان قابل تعقیب شناسایی شده است. همچنین برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و سومین جلسه دادگاه نیز برگزار شد.

ستایشی بیان کرد: همه متهمان در بازداشت هستند و اولیای دم در دادگاه حضوردارند. جلسه علنی نیست اما همه چیز تحت کنترل است و کار با سرعت و دقت لازم در دادگاه کیفری دو شهرستان اهواز صورت می پذیرد و نظریه کارشناسی در این پرونده انجام شده است.

قصور سازمان هواشناسی در سیل استهبان در حال بررسی است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "طی سالیان اخیر شاهد بروز حوادث تلخ و مرگباری بوده ایم که به نوعی پای قصور یا اشتباهات سازمان هواشناسی در آن‌ها در میان بوده است مانند سقوط هواپیمای "ای‌تی‌آر" در پرواز تهران ـ یاسوج که منجر به جانباختن ۶۶ نفر از هموطنان شد یا توفان چند سال قبل تهران با ۶ فوتی و در سیل اخیر در استهبان استان فارس متأسفانه شاهد جان باختن ۲۶ نفر بودیم که به نوعی در تمام این حوادث مرگبار، پای سازمان هواشناسی و عدم ارائه پیش‌بینی‌های دقیق و به‌موقع در میان بوده است، آیا تا به امروز دادستانی‌های استان‌های مختلف کشورمان در این حوادث مرگبار که به حوزه عملکردی سازمان هواشناسی مربوط بوده، ورودی داشته‌اند و پرونده‌ای تشکیل شده است، آیا در خصوص حادثه سیل اخیر استهبان و قصور سازمان هواشناسی در این حادثه، گزارشی به دادستانی کل ارسال شده است و آیا دستگاه قضا تا به امروز با مسولان مقصر یا صاحب ترک فعل در حوزه هواشناسی که منجر به حوادث مرگبار شده، برخوردی داشته است؟" گفت: بر اساس مقررات ماده ۵۵۶ ماده مجازات اسلامی، ترک فعل قابل تعقیب و در صورت احراز، قابل مجازات است؛ در سیل استهبان بر ا‌ساس گزارشی که ریاست کل دادگستری استان فارس اعلام کرده، بلادرنگ رییس حوزه قضائی استان، دادستان مرکز استان و مرجع قضائی حوزه درگیر سیل وارد محل حادثه و فعال شدند و اقدامات لازم را برای حل مسائلی که موجب بروز این سیل شده مانند مسدود بودن معیر و ... را انجام دادند.

وی افزود: در ارتباط با مسائل پیشگیرانه، سازمان متکلف مشخص است که باید معترضات در بستر و حریم را رفع کند و اگر ممانعتی برای رفع معارضات بود دستور دادستان را بخواهد و بر اساس آن تصمیمی که اتخاذ می‌کند محور را آزاد کند. دستورات پیشگیرانه به تمام دستگاه‌های مربوطه اجرایی ابلاغ شده و در حال انجام است.

ستایشی متذکر شد: در خصوص قصور دستگاه مربوطه درباره پیشگیری از سیل و تلفات آن پرونده مقدماتی تشکیل شده و اگر ترک فعل یا تقصیری - که اقدام مجرمانه است - وجود داشته باشد، بررسی و در شعبه قضائی مربوطه پیگیری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->